GAMBAR PELOPOR SMKDUHA 2003

Depan( dari kiri ke kanan): En. Zaharin(Terkini Ketua Bidang Bahasa SMA Ulu Gadong), En. Nasharudin( Berpindah ke SEMENDA PKHEM ), Pn. Aishah(Terkini Pengetua SMKUR), Pn. Eiasyah ( Telah bersara), Tn. Hj. Abd. Rashid( berpindah ke SMKUR sebagai PK1) dan En. Taupet.
Tengah( dari kiri ke kanan): Ust. Zakiah( Telah berpindah sekolah), Pn. Safiah, Pn.Norhijah(Telah berpindah sekolah).
Belakang(dari kiri ke kanan):En. Norhisyam(Berpindah ke KPM), En. Mohammad(Terkini GPKHEM SMKTI), En.Norazmi (Pindah ke SMK Pedas), En. Idrus(Berpindah ke Maktab), En. Norazlan, En.Zulkifle, Ust. Halim(Berpindah sekolah) dan Hj. Zainurin(Bertukar ke PPD Rembau)
(Nota: Pelopor yang masih kekal di SMKDUHA ialah En. Taupet,Pn. Safiah,En. Norazlan dan En. Zulkifle)

Ahad, September 13, 2009

5. Redha Akan Anugerah Allah, Menjadikan Anda Orang Terkaya di Dunia..

Redha Akan Anugerah Allah, Menjadikan Anda Orang terkaya di Dunia

Makna daripada sikap di atas adalah bahawa anda harus rela hati dan bersyukur dengan setiap pemberian Allah, baik yang berupa bentuk tubuh, harta, anak, tempat tinggal ataupun bakat kemampuan. Dan makna inilah yang tersirat dari ayat Al-Quran seperti berikut yang bermaksud:
"........sebab itu berpegang teguhlah kepada apa yang Aku berikan kepadamu dan hendaklah kamu termasuk orang-orang yang bersyukur." (Al-A'raf:144)

Sebahagian besar ulama salafus-soleh dan generasi awal umat ini adalah terdiri daripada orang-orang fakir miskin. Meraka tidak memiliki harta yang banyak,rumah yang indah,kenderaan yang baik dan juga pengawal peribadi. Namu demikian, mereka ternyata mampu membuat kehidupan ini jesteru lebih bermakna dan membuat diri mereka dan masyarakatnya lebih bahagia. Yang demikian itu, adalah kerana mereka sentiasa memanfaatkan setiap pemberian Allah di jalan yang benar. Dan kerana itu pula,umur, waktu,dan kemampuan atau ketrampilan mereka menjadi penuh berkat.

Sebaliknya terdapat sekelompok manusia yang telah dikurnai Allah dengan berbagai jenis ke nikmatan berupa harta yang melimpah, anak yang ramai, dan nikmat yang lainnya, tetapi semua itu jesteru menyebabkan diri mereka sentiasa merasa penuh dengan penderitaan, kecemasan dan kegelisahan. Ini adalah kerana mereka telah menyimpang dari fitrah yang suci dan tuntunan hidup yang benar. Ini menjadi bukti nyata bahawa segala material(kekayaan, anak , pangkat, jawatan, kehormatan dan sebagainya ) bukanlah merupakan satu-satunya alat yang dapat menyelesaikan segala persoalan.

Lihatlah, betapa ramai sarjana atau doktor yang tidak dapat memberikan pendapat , pemikiran dan pengaruh yang cukup ang bagi masyarakatnya. Namun sebaliknya; terdapat manusia yang dengan ilmu dan kemampuannya yang sangat terbatas, jesteru mampu membina sungai yang sentiasa mengalirkan manfaat, kebaikan, dan kemakmuran bagi sesama manusia.

Sekiranya, anda inginkan kebahagiaan, maka terimalah dengan rela hati bentuk tubuh yang telah Allah kurniakan untuk anda,redhalah dengan keluarga yang anda miliki , suara anda,kemampuan daya ingatan dan pemahaman anda, dan seberapapun penghasilan yang anda terima! Bahkan, orang yang memelihara sifat zuhud akan bersifat lebih daripada itu. Mereka akan berkata kepada anda: "Sayugianya, anda berlapang dada terhadap apa yang anda miliki , meskipun ianya sesedikit dan janganlah anda merasai kekurangan."

Bahkan kebanyakan para Nabi dan Rasul Allah pernah menjadi penggembala kambing. Walau pun mereka termasuk manusia-manusia pilihan Allah dan sebaik-baik manusia , namun pekerjaan mereka tidak jauh berbeza daripada manusia yang lain pada umumnya seperti Nabi Daud 'Alaihissalam adalah seorang tukang besi, Nabi Zakaria 'Alaihissalam seoarang tukang kayu , dan Nabi Idris ' Alaihissalam seoarang seorang tukang jahit. Kita tahu bahawa mereka adalah orang-orang pilihan.

Ini menunjukkan bahawa harga diri anda ditentukan oleh kemampuan, amal soleh, kemanfaatan dan akhlaq yang anda miliki. Oleh kerana itu, janganlah anda bersedih memiliki wajah yang kurang cantik, kekurangan harta, anak yang sedikit, dan rumah yang tidak indah! Terimalah setiap pemberian Allah dengan penuh kerelaan hati!

"...Kami telah menentukan antara mereka penghidupan mereka dalam kehidupan dunia.... " (Az-Zukhruf:32)

(Oleh:Dr. 'Aidh b Abdullah Al-Qarni)