GAMBAR PELOPOR SMKDUHA 2003

Depan( dari kiri ke kanan): En. Zaharin(Terkini Ketua Bidang Bahasa SMA Ulu Gadong), En. Nasharudin( Berpindah ke SEMENDA PKHEM ), Pn. Aishah(Terkini Pengetua SMKUR), Pn. Eiasyah ( Telah bersara), Tn. Hj. Abd. Rashid( berpindah ke SMKUR sebagai PK1) dan En. Taupet.
Tengah( dari kiri ke kanan): Ust. Zakiah( Telah berpindah sekolah), Pn. Safiah, Pn.Norhijah(Telah berpindah sekolah).
Belakang(dari kiri ke kanan):En. Norhisyam(Berpindah ke KPM), En. Mohammad(Terkini GPKHEM SMKTI), En.Norazmi (Pindah ke SMK Pedas), En. Idrus(Berpindah ke Maktab), En. Norazlan, En.Zulkifle, Ust. Halim(Berpindah sekolah) dan Hj. Zainurin(Bertukar ke PPD Rembau)
(Nota: Pelopor yang masih kekal di SMKDUHA ialah En. Taupet,Pn. Safiah,En. Norazlan dan En. Zulkifle)

Ahad, September 13, 2009

7. Motivasi Guru

GURU CEMERLANG....(GC)
- Renungan Untuk Diriku

Guru cemerlang akan sentiasa berani menyahut cabaran walaupun mereka terpaksa mengharungi kegagalan kerana mereka mengetahui bahawa setiap kesilapan yang mereka lakukan akan mereka perbaiki dan tidak akan mengulanginya semula. Mereka belajar daripada kesilapan yang lalu supaya apa yang mereka rancangkan dalam pengajaran bersama murid akan bertambah baik daripada sebelumnya. Guru yang mempunyai tabiat dan sikap 'tidak mahu belajar' daripada kesilapan yabg lalu pastinya akan mengulanginya dan akan terus menghadapi masalah demi masalah kerana mereka gagal untuk bangkit dan menyedari apa-apa yang telah mereka lakukan sebenarnya adalah penyebab kepada kegagalan mereka dalam pengajaran mereka yang lepas. Oleh itu, kita jangan cepat lupa akan sejarah lalu (kesilapan yang lalu) kerana dengan mendalami kegagalan lepaslah kita bukan sahaja mengajar dan mendidik dengan lebih baik daripada sebelumnya.

Hanya guru lemah sahaja akan memberikan pelbagai alasan apabila murid mereka gagal dengan anggapan bahawa kekurangan yang ada pada mereka 'bukan disebabkan' oleh mereka tetapi faktor-faktor lain yangn mempengaruhinya dan mendalanginya. Mereka seolah-olah menyalahkan sikap murid, sikap ibu bapa, dan sikap masyarakat kerana tidak peka terhadap muris-murid tersebut, malah yang amat dikesali adalah ada antara guru yang lemah ini apabila mengungkit dan 'memarahi' pihak pengetua kerana memberikan golongan murid lemah di dalam kelas mereka. Mereka merasa bahawa 'murid yang lemah' adalah murid yang tidak boleh diajar, murid yang menyusahkan, dan murid yang menggangu nasib mereka.Guru yang lemah ini seolah-olah hilang pegangan tentang tujuan mereka menjadi guru sehinggakan mereka merasakan 'beban yang keterlaluan' untuk mengajar murid lemah. Mereka seolah-olah tidak percaya terhadap 'perancangan dan strategi pembelajaran & pengajaran yang mereka lakukan selama ini' sehingga sanggup menidakkan keupayaan murid-murid mereka untuk maju. Mereka lebih suka 'melabelkan' murid lemah sebagai murid yang akan tetap lemah dan kegagalan murid-murid tersebut tiada kaitannya dengan teknik pengajaran mereka.

Mereka lupa bahawa guru cemerlang akan sentiasa menanam sifat 'berbesar hati' untuk mengajar murid-murid lemah. Ini adalah disebabkan mereka menggangap bahawa itulah 'nadi perjuangan mereka',iaitu untuk membantiu, mendidik, dan membimbing murid supaya menjadi lebih pandai daripada sebelumnya. Guru ini juga akan terasa kudratnya berbaloi apabila ada antara murid-murid lemah ini berjaya sehingga mendapat sekurang-kurangnya 5A dalam peperiksaan PMR dan SPM, atau cemerlang dalam STPM sehingga berjaya melangkah masuk ke universiti, maka akan 'berderau perasaan' gembira yang tidak terhingga kerana mereka dapat rasakan bahawa apa-apa yang mereka berikan selama ini dengan tunjuk ajar yang gigih, benar membantu seseorang murid yang mampu bersaing dengan murid-murid yang lain.
Walaupun 'matlamat' kita hanya ingin melihat mereka yang lemah mendapat 5A, ini tidak bermakna kita gagal kerana kita meletakkan sasaran itu lantaran kita tahu akan kemampuan mereka. Sekiranya kita tidak berusaha, mereka mungkin mendapat 2A sahaja. tetapi berkat kesungguhan dan kegigihan kita sebagai guru yang cemerlang menabur bakti, murid tersebut telah berjaya. Di situlah kekuatan guru cemerlang kerana mereka akan merasa 'gembira apabila muridnya barjaya.'

Jesteru, guru cemerlang akan sentiasa memandang serius akan setiap kegagalan yangdihadapi mereka kerana mereka tahu bahawa setiap pepriksaan yang bakal dilalui oleh murid mereka adalah satu strategi bagi mengelakkan kesilapan yang lalu. Setiap masalah yang dihadapi oleh murid mereka dalam memahami soalan bagi sesuati topik akan digunakan sebagai'bekalan' untuk mereka memperbaikinya dan mempermudahkan corak pengajaran mereka untuk lebih senang difahami oleh murid mereka.
Disamping itu, guru cemerlang bukan sahaja mengorbankan masa untuk mengajar ,murid mereka, malah mereka juga akan mencabar minda mereka untuk membentuk 'sistem pengajaran yang dinamik yang benar-benar 'mudah difahami' oleh murid. Untuk membentuk sistem pengajaran tersebut sudah pasti memerlukan pengolahan,perancangan, dan penyusunan yang gigih dan mencabar kerana mereka akan membentuk diri mereka supaya menjadi lebi baik daripada dahulu dalam penyampaian tanpa mengulangi kesilapan yang lalu. Mereka tidak akan menggunakan 'seribu alasan' hanya kerana ingin menutup malu kegagalan mereka, malah mereka akan menjadikan kegagalan itu sebagai strategi untuk maju ke hadapan. Persoalannya, sejauh manakah kita sebagai pendidik mampu menjadikan kegagalan kita ataupun kegagalan murid dalam menjawab soalan peperiksaan yang lalu sebagai 'suatu strategi' untuk tidak mengulanginya?
(Oleh: Prof. Madya Dr. Mohd Sofian Omar Fauzee, UPM)